hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| امامزادگان قم جاذبه‌ای برای جذب توریسم گردشگری مذهبی

قم| امامزادگان قم جاذبه‌ای برای جذب توریسم گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی و جذب توریسم مذهبی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در تمام جوامعی که رنگ و بوی مذهبی دارد به آن بیش‌ازپیش توجه می‌شود و با توجه به رونق اقتصادی که این صنعت به دنبال دارد از همه امکانات برای کیفیت آن بهره برده می‌شود. شهر قم به دلیل وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) و میزبانی بیش از 400 امامزاده یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی به شمار می‌رود و همه‌روزه گروه‌های توریستی مختلفی از سرتاسر جهان به این شهر سفر می‌کنند تا جاذبه‌های معنویت را در این شهر از نزدیک لمس کنند. 

امامزادگان برای مردم این شهر و مسافران همواره مأمنی هستند که آرامش را در این اماکن با خود مرور کرده و با توسل و واسطه قرار دادن ایشان نزد خداوند و امامان معصوم (ع) دست نیاز به‌سوی پروردگارشان دراز می‌کنند؛ اما باید مسئولان و متولیان در این زمینه به مباحثی توجه داشته باشند تا این صنعت در قم بیش‌ازپیش رونق داشته باشد و از سویی این جذابیت را برای همه اقشار به‌ویژه نسل جوان و نوجوان نیز تداعی کند.

امامزادگان نماد مذهبی و دینی در کشورمان هستند

یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امامزادگان نماد مذهبی و دینی در کشورمان هستند، اظهار کرد: دین نقش اساسی در فرهنگ جامعه و سبک زندگی ما دارد و امامزادگان به‌عنوان نماد مذهبی و دینی در کشورمان تأثیر بسزایی در فرهنگ عمومی جامعه دارند. حجت‌الاسلام محسن غرویان با عنوان اینکه بقاع متبرکه امامزادگان در بین راه‌ها محلی برای به‌جای آوردن نماز، عبادت و استراحت مردم است، عنوان کرد: مردم با حضور در این بقاع، احساس امنیت دارند و تأثیر مثبتی ازنظر عاطفی بر روی آنان دارد. او با تأکید بر اینکه توقف و اسکان موقت در کنار بارگاه امامزادگان، تأثیر مثبتی بر روان مردم دارد، گفت: باید با برنامه‌ریزی از این ظرفیت‌ها برای بهبود وضعیت روحی و روانی مردم شود تا بتوانیم از همه ابعاد این بقاع متبرکه استفاده کنیم. غرویان اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌طور نسبی گام‌های ارزشمندی برای تبیین فرهنگ اسلامی با استفاده از ظرفیت امامزادگان برداشته است اما باید از منظر زیباسازی و ایجاد جذابیت‌های ظاهری تلاش بیشتری صورت بگیرد تا نسل جوان بیش‌ازپیش در این اماکن جذب شوند. او همچنین بر ضرورت برنامه‌های معنوی و نشاط‌آور برای جوانان توسط سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید و خاطرنشان کرد: درصورتی‌که کتابخانه‌های غنی در امامزادگان وجود داشته باشد می‌توان استفاده‌های بهینه‌تری از این اماکن مقدس داشت. این استاد حوزه و دانشگاه پیشنهاد داد: استفاده از ظرفیت خاص امامزادگان در جذب نوجوانان و جوانان در دستور کار باشد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نسل جدید ما در ارتباط باشخصیت امامزادگان و سیره ایشان آگاهی داشته باشند تا با استفاده از سیره امامزادگان در دشمن‌شناسی، بتوانند در جنگ نرم دشمن پیروز شوند.

امامزادگان همواره موردتوجه مردم است

یک مدرس حوزه علمیه نیز با بیان اینکه پیوندی خاص بین ملت ایران و اهل‌بیت (ع) وجود دارد، اظهار کرد: دلیل این پیوند را می‌شود شیعی بودن مذهب اکثر مردم این کشور دانست.

آیت‌الله سید محمد غروی افزود: امامزادگان همواره موردتوجه مردم است و فضای معنوی را برای مردم ایجاد می‌کنند که نقش ارزشمندی در فرهنگ و ارزش‌های مذهبی ما دارد. این مدرس حوزه اضافه کرد: بقاع امامزادگان همواره پذیرای مردمی است که برای توسل و تمسک به‌واسطه نسبت ایشان با اهل‌بیت (ع) در این مکان‌ها گرد هم می‌آیند. آیت‌الله غروی با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف باید این ظرفیت را تقویت کرده و از شکل گرفتن برنامه‌های انحرافی جلوگیری کند، گفت: سیره زندگی این امامزادگان و علل حضورشان در ایران برای مردم باید از سوی سازمان اوقاف تبیین شود. این مدرس حوزه ادامه داد: بیشترین امامزادگان در ایران هستند و دلیل حضورشان هم اغلب برای فرار از ظلم و جور دشمنان بوده است و همچنین ایرانیان علاقه خاصی به خاندان اهل‌بیت (ع) داشتند و همین مسئله موجب می‌شد این کشور مکان امنی برای خاندان نبی مکرم اسلام باشد؛ اما باید توجه داشت که این مسائل باید به شیوه‌ای برای توریست‌های خارجی و کودکان و نوجوانان تبیین شود تا بتوانیم باورهای مذهبی که در راستای این امامزادگان وجود دارد را به جامعه معرفی کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد